Die belangrijke eerste stap!

Herkenbaar? Je schaft een top of the bill crm-systeem aan, stopt alle beschikbare data erin, traint de mensen die ermee gaan werken, zorgt voor een prima ict-structuur en toch levert het niet het verwachte resultaat op.

Het bekende gezegde ‘Structure follows strategy, but culture eats strategy for breakfast’, is in die gevallen meestal van toepassing. Jammer van het geïnvesteerde geld, al zullen de meeste bedrijven echt wel een deel van de kosten terugverdienen doordat processen slimmer zijn ingericht. Waar gaat het mis?

Hoe gaat het in de regel: een bedrijf beschikt over data en iemand bedenkt terecht dat daar iets mee gedaan zou kunnen worden. Er komt een stuurgroep, een of meerdere werkgroepen, implementatiepartners worden gevraagd om een offerte (wat kost dat?) en op basis van presentaties en beschikbaar budget wordt een keuze gemaakt. De rest van het bedrijf wordt vervolgens geconfronteerd met die keuze. Er wordt ingelicht, voorgelicht en getraind. We gaan ‘live’ en de missie is geslaagd. ‘Een succesvolle implementatie’.

Structure follows strategy, but culture eats strategy for breakfast

De meest belangrijke stap is hierbij overgeslagen!
Waarom willen we dit?’ Daar komen we op het vlak van strategie. Niet alleen bedrijfsstrategie, maar vooral commerciële of klantstrategie. Met een goed plan waarbij alle facetten worden belicht, kun je een weloverwogen beslissing nemen over software, methoden, kosten en zeker over het te verwachten resultaat. Bij het schrijven van het plan betrek je de afdelingen die ermee te maken krijgen. Dat zijn bijvoorbeeld ICT, sales, marketing, service en finance. Door vroegtijdig te laten meedenken creëer je de eerste betrokkenheid bij het plan. De eerste basis voor een bredere acceptatie van de op handen zijn verandering.  En door zo op natuurlijke wijze ambassadeurs voor het project te creëren wordt ook de volgende stap gemakkelijker. Het draaien van pilots met afdelingen die straks met de software moeten werken.

Deze werkwijze levert ook een tweede grote winstpunt op. De mogelijke implementatiepartner zal antwoord moeten geven op vragen die de organisatie stelt op basis van de te behalen doelstellingen. Daarmee werk je dus naar een voorstel op maat. Daar zijn zowel jij als organisatie als de passende aanbieder bij gebaat.

‘Wat kun je voor ons betekenen’ wordt dan dus ‘Dit is wat we gerealiseerd willen zien’. Een belangrijk verschil bij het maken van een keuze die immers gemoeid gaat met een flinke investering. Als opdrachtgever straal je expertise en autoriteit uit. Je wordt leading in het proces en dwingt je partners om kwaliteit te leveren.

En dat is de stap naar een echt succesvolle implementatie, waar mens, bedrijf en je klanten blij van worden.

Meer weten? Neem contact op!